Nemzeti Tehetség Program összefoglaló – Lezárult két nyertes projekt
„Marcali – a korszerű természettudomány megismerése modern eszközökkel” címmel a Nemzeti Tehetség Program NTP-TFJ-22 „A tehetségsegítés feltételrendszerének javítását célzó hazai programok” célú kiírásán 2 300 000 Ft-ot nyert pályázatunk, ugyanekkor a „Marcali – természettudományos kommunikáció” című projektötletünk az NTP-INNOV-22 „Innovatív tanulási környezet kialakítása és komplex tehetségsegítő programok megvalósítása” célú kiírásán 3 000 000 Ft-os támogatást nyert a Marcali Berzsenyi Dániel Gimnázium.
Mindkét projekttel a képességek mellett a személyiség-tényezők fejlesztését célzó programok megvalósítása volt a célunk a természettudományok, a média és a kommunikáció területén, egyúttal a digitális kompetenciákat is fejlesztve. Tanórai keretek között nem megvalósítható módszerkekkel adtunk át új ismereteket, a szabadidő eltöltésének egy új alternatíváját kínáltuk és hozzájárultunk a kis közösségek építéséhez is. Programjaink az intézmény minőségi színvonalát emelték és más intézmények számára is átvehető példaként szolgálhatnak.
A tanulóink részéről igény van a játékos, szórakoztató, alkotó tevékenységre és ismeretszerzésre – szeretik a kísérleteket, méréseket, a kreativitást igénylő, részben önálló feladatokat. A programok illeszkedtek a helyi igényekhez.
Egy kisvárosi iskolában különösen fontos a természettudományok iránti szeretet kialakítása. A modern eszközök segítségével ezt a területet könnyebb előtérbe helyezni, vonzóbbá tenni, a tanulók érdeklődését felkelteni.
Az NTP-INNOV-22 pályázati program részeként egy egész tanéven átívelő komplex, több tudományterületet összekapcsoló projektet valósítottunk meg 17 fő, 9-10. évfolyamos tanuló részvételével.
A program megvalósított céljainak rövid összegzése:
- Tehetséges fiatalokat célzó természettudományos, kommunikáció- és médiaismereti, digitális kompetenciák erősítését segítő – élmény-, felfedezés- és alkotásközpontú – komplex tehetséggondozó és tehetségfejlesztést biztosító programok megvalósítása.
- A résztvevő tanulók több tudományterületet átfogó komplex gondolkodásának gazdagítása, fejlesztése.
- A tanulás tanításának támogatása interaktív, játékközpontú eszközök megalkotásával.
A közvetlen gyakorlati tapasztalatszerzésre kiegészítő tevékenységet végeztünk a program során:
- Tavaszi kirándulás – média és természet: Mosonmagyaróvár (Futura), Halászi (Mosoni-Duna), Fertő-tó
- Rövidfilmet készítettünk az elvégzett tevékenységekről.
Tanulóink a megszerzett, elsősorban a tapasztalás útján elsajátított ismereteiket kamatoztatni tudják a mindennapi életben és a továbbtanulásuk során is.
A foglalkozásokat tartó pedagógusok: Havranekné Balogh Andrea, Horváthné Csoszó Gyöngyi és Szaka Zsolt.
A program eredményei:
- a gyerekek kreativitásának fejlődése;
- a tanulók az érdekes módszerek segítségével még jobban megkedvelték a tehetségterületeket;
- a rövidtávú eredmények egy hosszútávú, előremutató folyamatot generálhatnak;
- megértették és közösen felfedezték, hogy a természettudományok folyamatosan jelen vannak a mindennapjainkban;
- segítséget kaptak ahhoz, hogy hogyan kell információkat gyűjteni egy projekt elkészítéséhez;
- megtanulták miként lehet összerendezni, értelmezni az összegyűjtött információkat;
- megtudták, hogyan érdemes a saját tapasztalatokat az irodalmi adatokkal összevetve, felhasználva egyprojeket elkészíteni és megvalósítani;
- tudatosabban tudnak fényképezni, videókat készíteni;
- híreket írtak és riportok, interjúk, tudósítások készítésével színesítették az általuk készített újságot;
- játékos formában tudták növelni az önbecsülésüket és segítséget kaptak a pozitív énképük kialakulásához;
- mentoraik kíséretével egy érdekes, a média ismeretekhez és a természettudományokhoz kapcsolódó kiránduláson vettek részt;
- a kirándulás hozzájárult a program egyik legfőbb céljának a kiteljesítéséhez, amely a résztvevő tanulók több tudományterületet átfogó komplex gondolkodásának gazdagítása, fejlesztése;
- a résztvevők nagyobb eséllyel és bátrabban indultak a területekhez köthető tanulmányi versenyeken;
- a résztvevő pedagógusok módszertani eszköztára bővült a folyamatos önfejlesztésnek köszönhetően;
A projektek értékelésekor a résztvevők (felnőttek és diákok egyaránt) kézhez kapták a pályázat keretein belül megvalósított iskolaújságot, a Berzsenyi-tollat, a programról készült kisfilmet DVD-lemezen és még néhány apró ajándékot.
Az NTP-TFJ-22 pályázati program megvalósított és hosszútávútávon fenntartandó céljai:
- Tanórai keretek között nem megvalósítható módszerkekkel új ismeretek átadása, a szabadidő eltöltésének egy új alternatívájának a biztosítása, kis közösségek építése.
- A modern eszközök segítségével ezt a területet könnyebb volt előtérbe helyezni, vonzóbbá tenni, a tanulók érdeklődését felkelteni.
- Az érdeklődő, tehetséges tanulók számára folyamatosan biztosítjuk, hogy az eszközök segítségével jobban megismerjék a jelenségeket.
- Az oktató-fejlesztő játékok lehetőséget kínálnak a szabadidő hasznos eltöltésére. A munkába bevontuk a Diákönkormányzatot is.
- A program lehetővé tette, hogy a tehetséggondozó munkánk profilja bővüljön, színvonala emelkedjen.
- Tanulóink a továbbtanulásuk esetén a gyakorlatban is kipróbált eszközöknek köszönhetően több tapasztalattal fognak rendelkezni kortársaiknál.
- A nyitottság jegyében érdeklődő általános iskolások is megismerhették a tevékenységünket.
- A kiemelten legfontosabb rövid távú cél a sikerélmény biztosítása volt. Ha egy területen elhanyagolható a kudarcok száma a sikerkéhez képest, akkor a tanuló azt önkéntelenül és akár önállóan is fejleszteni fogja.
Résztvevő tanulók:
- Az intézmény összes tanulója.
Beszerzett eszközök:
- Mikroszkópok, DNS kettős hélix modell, vérnyomásmérő sztetoszkóppal, molekulamodell építőkészletek, óriás társasjáték, vezeték nélküli Geiger-Müller számláló, hullámkád rendszer, fénytan-optika készlet, kivetítő beépített RGB szkennerrel.
Az eszközök elsősorban a természettudományok megszerettetését szolgálják. Két tehetségpont működtetésével (biológia- és fizikaszertárak)a tanulók érdeklődését szeretnénk hosszútávon fenntartani a természettudományok iránt. Az eszközök segítségével fejleszthető a tanulók erős oldala, szabadidős és lazító programokat tudunk szervezni, amelyek biztosítják a feltöltődést, pihenést.
A projekt megvalósításában részt vett és az eszközök használatát biztosítja: Havranekné Balogh Andrea és Szaka Zsolt.
Köszönjük a programjainkban közreműködő partnerszervezetek támogató tevékenységét:
- Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
- Marcali Mikszáth Kálmán Általános Iskola
- Marcali és Környéke Hagyományőrző Ipartestületet
Mindkét projekt vezetője: Kőrösi András intézményvezető
A programok a Nemzeti Tehetség Program keretein belül a Kulturális és Innovációs Minisztérium támogatásával valósulhattak meg.




