Megújult “Sóhajok-hídja”

A marcali Sóhajok-hídja a város központjából egészen a balatonszentgyörgyi Csillagvárig vezető zöld sáv turistaútvonal egyik fontos átkelőhelye, emellett a városból a természetbe vágyók is szívesen kelnek át rajta egy-egy szőlőhegyi túrázás, vagy akár kutyasétáltatás közben.

A helyenként 4-6 méter mély vízmosás felett volt már egy gyalogos fahíd ismeretlen idők óta. A csapadékvíz formáló hatására kialakultBönge, amelyben régen kocsiút is halad, a völgyfejlődés eredményeként leginkább egy szurdokvölgyre hasonlít.

A lakosság részéről a híd állapotának a leromlása kapcsán rengeteg jelzés érkezett a túraútvonalakat felkaroló Marcali és Környéke Hagyományőrző Ipartestülethez és a helyi városvezetéshez egyaránt az utóbbi években.

Az évek óta húzódó kezdeményezések folyamatosan kudarcba fulladtak. Idén januárban felpörögtek az események. A közösségi médiában az elmúlt hónapokban nagyon sokan tettek közzé olyan bejegyzéseket, amelyek a híd veszélyességére hívták fel a figyelmet… A híd valóban életveszélyessé vált.

Összejött egy lelkes csapat azzal a szándékkal, hogy felújítják a leromlott állapotú faszerkezetet. A Bönge az utóbbi 10-15 évben a hordalékok miatt veszített a mélységéből, viszont több helyen elkezdett beomlani a partoldal, így a híd környezetében is. A felújítás megszervezését felvállaló Ipartestület tagjai és a támogatóik a terepszemle után arra az elhatározásra jutottak, hogy már nem lehet a jelenlegi szerkezetet biztonságosan felújítani, újat kell építeni. A gyors elhatározást tettek követték.

Hegedüs István, a híd nyugati oldalán elterülő birtok tulajdonosa felajánlotta, hogy biztosítja a faanyagot, a szükséges gépeket és mindent, amit csak tulajdonosként adni tud. Elindult egy folyamat, megállíthatatlanul.

A munkálatokat Huszti Gábor a Somogy Vármegyei Közgyűlés alelnöke irányította, Hegedüs István és Szaka Zsolt segítségével. Az újjáépítésben személyesen részt vett Bogdán László, Bognár József, Csáki Alpár, Elek László, Forgó Ferenc, Göntér Balázs, Huszti Gáborné, Kovács Károly, Kiss Kálmán, Mándli István, Miszi Zsuzsi és Rapp Vica. Többségük nem csak a dolgos kezeit ajánlotta fel, hanem hozták otthonról a saját eszközeiket, alapanyagaikat, pogácsát sütöttek a résztvevőknek és ebédet főztek. Hatalmas dolog, hogy ennyien feláldozták a hétvégéjüket egy nemes cél érdekében!

Az elkészült híd sok mindenben különbözik az elődjétől. A legutóbbi felújításkor a régi hídszerkezetre építettek egy újat. Annak nem volt alátámasztása a vízmosásban és elsősorban a gyalogos közlekedés szempontjait figyelembe véve készült el. Az új híd szélesebb, a kerékpárosokra is gondolva rámpa vezet fel mindkét végére lépcső helyett és a szakadékban mindkét oldalt kapott egy-egy stabilizáló alátámasztást.A híd fesztávolsága kb. 10 méter, a Bönge itt kb. 4 méter mély.

A munka folytatódik tavasszal, hiszen az egész szerkezetet meg kell védeni az időjárás viszontagságaitól egy konzerváló festéssel. Téli felújítás esetén ennek nem lett volna értelme.

A híd használható. Az utolsó simítás után két perccel már meg is jelent egy házaspár a kutyájával, mintha érezték volna, mikor kell jönni. Sok-sok köszönet mellett felavatták a hidat.

Marcali valaha két Sóhajok-hidjával is büszkélkedhetett. Az eredeti ilyen elnevezésű, mára szinte teljesen tönkrement építmény maradványai a most újjáépített hídtól délre, 2 kilométerre találhatóak. Ahogy apránként megszűnt az említett hídnak a jelentősége, úgy értékelődött fel a most újjáépített szerepe és az évek múlásával szintén Sóhajok-hídja néven került be a köztudatba. Az ilyen hidak eredetileg természetesen nem a turizmus szolgálatára épültek, hanem a javarészt gyalogosan járó szőlő- és pincebirtokosoknak az útját rövidítették le akár 5-6 kilométerrel is az otthonuktól a birtokig.

Ez a híd – megfelelő karbantartás esetén – évtizedekig szolgálhatja gyalogos turistákat, a természetbarátokat és mindenkit, aki egy kicsit ki szeretne szabadulni a város zajából.

A megvalósítást anyagiakkal támogatták:

Hegedüs István, Marcali és Környéke Hagyományőrző Ipartestület, Huszti Gábor, Silinger István, Szaka Zsolt, Retro Metál Kft (volt Vasáruk Üzlete) és Elek László. A hídszerkezet pallóit felajánlotta: Zsit-fa Kft.

Köszönet jár a támogatóknak és a munkálatokban résztvevőknek egyaránt!

Fényképek: Bogdán László, Kiss Kálmán, Szaka Zsolt